Peran Guru dan Orang Tua dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di Mi MUH Nogosari Kulon Progo

Authors

  • Ludimin Madrasah Ibtidaiyah MUH Nogosari Kulon, Progo

DOI:

https://doi.org/10.59355/risda.v2i2.12

Keywords:

Roles Of Teachers, Roles Of Parents

Abstract

Roles of teachers and parents in raising motivation of students of islamic elementary schoolof muhammadiyah nogosari kulon progo. The purpose of this study are. (1) the role of teachers in improving student' motivation in Ma'arif Kediwung Islamic elementary schools. Secondly; (2)  the role of parents in increasing learning.Motivation their children. The desaign of qualitative research. Informants in this study were principal’s, teachers, and parents Ma'arif Kediwung Islamic elementary school. which consists of one principal, nine teachers and fivety five parents. The collecting data  using interview and observation techniques. The analysis data using interactive model Miles and Huberman. The results showed that teachers play a role in increasing students' motivation especially in: (a) as a motivator / donor support, (b) to creating conducive situation on learning, (c)  move  to their students, (d) to create good competition, (e ) apveag reward to their student (f)the student know their achievement, (g) choul be inspiration, (h) to give a gift. The role of parents in raising their children at home motivation is the role of parens are: (a)  supporting their children , (b) ordering their children, (c) to create conducive situation in learning (d) giving rewards

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahid, Nur, 2010. Pendidikan Keluarga Dalam Perspektif Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ahmadi, Abu, 2001. Ilmu Pendidikan, Jakarta: PT Rineka Cipta.

Al-Qur’an dan Terjemahnya, 2006. Bandung: Diponegoro.

Antosaki, Antonius, 2003. Relasi Dengan Diri Sendiri, PT Elex Media Komputindo.

Bahri, Saiful, 2010. Guru dan Anak Didik, Jakarta: Rineka Cipta.

_____, 2004, Pola Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Keluarga, Jakarta: Rineka Cipta.

Darojat Zakiyah, 1980. Kepribadian Guru, Jakarta: Bulan Bintang.

Departemen Agama RI, 2002. Metodologi Pendidikan Agama Islam.

Departemen Pendidikan Nasional, 2008, Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa, Edisi keempat, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Direktorat Kelembagaan Madrasah Ibtidaiyah, 1984/1985. Jakarta: Departemen Agama.

Djohar, 2006. Guru Pendidikan dan Pembinaannya Peranannya Dalam Pendidikan dan UU Guru, PT.CV Grafika Indah.

Drost, 1999. Proses Pembelajaran Sebagai Proses Pendidikan, Jakarta; Gramedia Widiassarana Indonesia.

Halim, Nipan Abdul, 2001. Anak Sholeh Dambaan Keluarga, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hamalik, Oemar, 2010, Psikologi Belajar Mengajar, Bandung Sinar Baru Algensindo.

http:www//Deni Arisandi.com, Pengertian Peran.

Ihsan, Fuad, 1995. Dasar-Dasar Kependidikan, Jakarta: Rineka Cipta.

Isjoni, 2009. Guru Sebagai Motivator Perubahan, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Irmim, Soejitno dan Abdul Rochim, 2004. Menjadi Guru Yang Bisa Digugu dan Ditiru, ttp: Seyma Media.

J. Moleong, Lexy, 1999. Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: PT Rosdakarya.

Jensen, Eric, 2008. Brain Based Learning, Yogyakarta: Pustaka pelajar.

Julaihah Elissiti,2004, Panduan bijak orang tua membantu anak belajar di rumah, Curiosita: Perpustakaan Nasional (KDT)

Komandoko, Gamal, 2006. 20 Kiat Membangkitkan Motivasi Belajar Anak, Yogyakarta: Cakrawala.

Mattaew B Miles A. Michael Huberman, 1992. Analisis Data Kwalitatif, Jakarta UI Press.

Martinis, Yamin, 2008. Profesionalisme Guru dan Implemenasinya, Bandung: PT Rosdakarya.

Muhajir, Noeng, Metodologi Penelitian Kualitatif, Rake Sarasin.

Mulyasa, 2007. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Efektif Kreatif dan Menyenangkan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musfah, Jejen, 2011. Peningkatan Kompetensi Guru, Jakarta Prenada Media Group.

Nashori, Fuad, 2011. Agar Anak Berprestasi, Pengok: Pustaka Zieedny.

Naim, Ngainun, 2009. Menjadi Guru Inspiratif, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nashar, 2004. Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Belajar Pembelajaran, Jakarta: Delia Press.

Purwanto, Ngalim, 1998. Psikologi Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rustamaji, 2007. Guru yang Menggairahkan, Yogyakarta: Gama Media.

Sanjaya, Wina, 2008. Pembelajaran dalam Implementasi KBK, Jakarta Prenada Media Group.

Semiawan R, Conny, 2009. Penerapan Pembelajaran pada Anak, Jakarta: Macana Jaya Cemerlang.

Soejidno, 2004. Menjadi Guru yang Bisa di Gugu dan ditiru, Seima Media.

Subini, Nini, 20011. Mengatasi Kesulitan Belajar pada Anak, Yogyakarta: Javalitera.

Sukardi, 2006. Penelitian Naturalistik dalam Pendidikan, Yogyakarta: Usaha Keluarga.

Sardiman, 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT Radja Gravindo Persada.

Susana Tjipto, 2006. PR dan Pelajaran Sulit Bisa Menyenangkan,Yogyakarta: Canisius.

Stephen Duncon, 2009. Love Learning Cara Penuh Cinta dalam Mendampingi Tumbuh Kembang Anak, Yogyakarta: Image Press.

Tiliman Diane, 2004. Living Values: An Education Program, Pendidikan Nilai Kelompok Orang Tua Panduan bagi Fasilitator, Jakarta: Grasindo.

Undang-undang Guru dan Dosen, 2010. Bandung: Citra Umbara.

Downloads

Published

2018-09-23

How to Cite

Ludimin. (2018). Peran Guru dan Orang Tua dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di Mi MUH Nogosari Kulon Progo . Risda: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 2(2), 132–152. https://doi.org/10.59355/risda.v2i2.12

Issue

Section

Articles