Pendidikan Agama Islam Inklusif-Multikultural
DOI:
https://doi.org/10.59355/risda.v2i1.6Keywords:
Islamic Education, Inclusive-multiculturalism, GlobalizationAbstract
Islam is as a universal religion, as a religion for humanity (all humankind), or as a religion for the entire world because of its’ mission as rahmatan li al-’alamin. To realize such mission in Indonesian context, education activity is aimed to raise up a multicultural wisdom and global awareness of the pupils, so in next time they will be able to contribute in preservation of heterogenity and to develop it for attaining a prosperious life, besides to face globalization current appropiately. In this case, islamic education has a duty in transfering inclusive-multiculturalism Islamic teachings to students so that they are able to appreciate global values of Islam, like inclusivism, humanism, tolerance, and democracy.
Downloads
References
Ali, As’ad Said, Negara Pancasila: Jalan Kemaslahatan Berbangsa. Jakarta: LP3ES, cet. III, 2010.
Abdullah, M. Amin, Dinamika Islam Kultural: Pemetaan atas Wacana Keislaman Kontemporer. Bandung: Mizan, 2000.
_______, Membangun Perguruan Tinggi Islam Unggul dan Terkemuka. Yogyakarta: Suka Press, 2010.
Anwar, M. Syafi’i, “Kata Pengantar” dalam Abdurrahman Wahid, Islamku, Islam Anda, Islam Kita: Agama Masyarakat Negara Demokrasi. Jakarta: The Wahid Institute, 2006.
Arif, Mahmud, Pendidikan Islam Transformatif. Yogyakarta: LKiS, 2008.
Baidhawy,Zakiyuddin, Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Erlangga, 2005.
Al-Banna, Jamal, Manifesto Fiqih Baru I: Memahami Diskursus Al-Qur’an, terj. Hasibullah Satrawi dan Zuhairi Misrawi. Jakarta: Erlangga, 2008.
Harian Kompas (Jum’at, 30 April 2010).
Hidayat, Komaruddin dan M. Wahyuni Nafis, Agama Masa Depan Perspektif Filsafat Perennial.Jakarta: Paramadina, 1995.
Hidayat, Komaruddin, “Merawat Keragaman Budaya” dalam Tonny D. Widiastono (ed.), Pendidikan Manusia Indonesia. Jakarta: Buku Kompas, 2004.
Hidayat, Komaruddin, Menafsirkan Kehendak Tuhan. Jakarta: Teraju, cet. II, 2004.
Hidayat, Komaruddin, Tragedi Raja Midas: Moralitas Agama dan Krisis Modernisme. Jakarta: Paramadina, 1998.
Ghazali, Abd. Moqsith, Argumen Pluralisme Agama: Membangun Toleransi Berbasis Al-Qur’an. Jakarta: Katakita, 2009.
Jamhari dan Jajang Jahroni ed, Gerakan Salafi Radikal di Indonesia. Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2004.
Kartanegara, Mulyadhi, Mengislamkan Nalar: Sebuah Respons terhadap Modernitas. Jakarta: Penerbit Erlangga, 2007
Kuntowijoyo, Selamat Tinggal Mitos, Selamat Datang Realitas. Bandung: Mizan, 2002.
Kneller, George F, Movements of Thought in Modern Education. New York: John Wiley and Sons, Inc., 1984.
Ma’arif, Ahmad Syafii, Islam dalam Bingkai Keindonesiaan dan Kemanusiaan. Bandung: Mizan, 2009.
Madjid, Nurcholish, “Pengantar: Pendidikan, Langkah Strategis Mempersiapkan SDM Berkualitas”, dalam Indra Djati Sidi, Menuju Masyarakat Belajar: Menggagas Paradigma Baru Pendidikan. Jakarta: Paramadina, 2001.
Madjid, Nurcholish, Islam, Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Paramadina, cet. IV, 2000. Misrawi, Zuhairi, Al-Qur’an Kitab Toleransi: Tafsir Tematik Islam Rahmatan Lil ‘Alamin. Jakarta: Pustaka Oasis, 2010.
Mujiburrahman, Mengindonesiakan Islam: Representasi dan Ideologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.
Suseno, Franz Magnis, “Kerukunan Beragama dalam Keragaman Agama: Kasus di Indonesia”, dalam Alef Theria Wasim, dkk. (ed.), Harmoni Kehidupan Beragama: Problem, Praktik dan Pendidikan. Yogyakarta: Oasis Publisher, 2005.
Sutrisno, Leo, “Pluralisme Pendidikan Pembelajaran dalam Tradisi Konstruktivisme” dalam Th. Sumartana, dkk., Pluralisme Konflik dan Pendidikan Agama di Indonesia. Yogyakarta: Interfidei dan Pustaka Pelajar, 2001.
Sirry, Mun’im A ed, Fiqih Lintas Agama: Membangun Masyarakat Inklusif-Pluralis. Jakarta: Paramadina, 2004.
Setio, Robert, “Kekerasan dalam Apokaliptisisme” dalam Alef Theria Wasim, dkk.(ed.), Harmoni Kehidupan Beragama: Problem, Praktik dan Pendidikan. Yogyakarta: Oasis Publisher, 2005.
Suyanto, Dinamika Pendidikan Nasional dalam Percaturan Dunia Global. Jakarta: PSAP, 2006.
Tilaar, H.A.R, Kekuasaan dan Pendidikan: Suatu Tinjauan dari Perspektif Studi Kultural. Magelang: Indonesiatera, 2003.
Tilaar, H.A.R, Manifesto Pendidikan Nasional: Tinjauan dari Perspektif Postmodernisme dan Studi Kultural. Jakarta: Buku Kompas, 2005.
Tilaar, H.A.R, Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif untuk Indonesia. Jakarta: Grasindo, 2002.
Taher, Tarmizi, Menuju Ummatan Wasathan: Kerukunan Beragama di Indonesia. Jakarta: PPIM IAIN Jakarta, 1998
Zamroni, Pendidikan dan Demokrasi dalam Transisi. Jakarta: PSAP, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Imam Bahrozi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.