Pondok Pesantren dan Penerapan Ukhuwah Islamiyah

Authors

  • Nur Wahib Sekolah Tinggi Agama Islam Ar-Rosyid, Surabaya
  • Misbahus Surur Sekolah Tinggi Agama Islam Ar-Rosyid, Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59355/risda.v4i2.33

Keywords:

Islamic Boarding School, Ukhuwah Islamiyah

Abstract

Islamic boarding schools as educational institutions can be used as a model for developing civic concepts in order to fulfill the life skills of citizens. Most of the activities in Islamic boarding schools are building the lives of insan kamil students who have tough faith and the ability to do good deeds that form behavioral values. The development of behavioral values ??in the formation of individual insan kamil is in line with the development of the basic spiritual value structure as an acknowledgment of human dignity which raises the value of social responsibility as part of social values. In the pesantren community, social responsibility is based on the spiritual values ??contained in the concept of ukhuwah Islamiah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Budimansyah, D., & Suryadi, K. (2008).PKN dan Masyarakat Multikultural. Bandung: Program Studi Pendidikan Kewarganegaraan Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia.

Dahlan, H. A. A., Yaswirman, Raya, A. T., & Ritonga, D. B. G. (2000). Ensiklopedia Hukum Islam. Jakarta: PT. Ichtiar Baru Van Hoeve.

Dzahiri, A. K. (1985). Strategi Pengajaran Afektif Nilai, Moral, VCT, dan Games dalam VCT. Bandung: Jurusan Pendidikan Moral Pancasila Dan Kewarganegaraan FPIPS IKIP Bandung.

Hasan, T. (2003). Prospek Islam Dalam Menghadapi Tatanan Zaman. Jakarta: Lantabora Press.

Hielmy, I. (1999). Pesan Moral Dari Pesantren. Bandung`: Nuansa.

Malik, J. (2005). Pemberdayaan Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pesantren.

Mas’ud, A. (2003). Menuju Paradigma Islam Humanis. Yogyakarta: Gema Media.

Masjkur, A. (2007). Integrasi Sekolah ke Dalam Sistem Pendidikan Pesantren (1st ed.). Surabaya: Diantama.

Mastuhu. (1994). Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren. Jakarta: INIS.

Masyhud, S. (2003). Manajemen Pondok Pesantren. Jakarta: Diva.

Mulyana, R. (2004). Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta.

Mustari, M. (2010). Pesantren Training in

Nashir, H. (2015). Memahami Ideologi Muhammadiyah. Yogyakarta: Suara Muhammadiyah.

Nurmalina, K. S. (2008). Memahami Pendidikan Kewarganegaraan. Bandung: Laboratorium PKn Universitas Pendidikan Idonesia.

Qomar, M. (2002). Pesantren: dari transformasi metodologi menuju demokratisasi institusi. Jakarta: Erlangga.

Shihab, M. Q. (1996). Wawasan Al-Quran. Bandung: Mizan.

Tasikmalaya Regency. International Journal of Pesantren Studies, 4(1), 19–32.

Usman, M. I. (2011). Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Lembaga Pendidikan Islam Pare-Pare Kediri.

Wahab, A. A., & Sapriya. (2011). Teori dan Landasan Pendidikan Kewarganegaraan. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2020-10-10

How to Cite

Nur Wahib, & Misbahus Surur. (2020). Pondok Pesantren dan Penerapan Ukhuwah Islamiyah. Risda: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 4(2), 119–132. https://doi.org/10.59355/risda.v4i2.33

Issue

Section

Articles